Χθες σάς γράφαμε για τον θάνατο του λατρευτού Γιάννη Τσεκλένη, στα 82 του, «sir» της ελληνικής μόδας. Του καλύτερου Έλληνα σχεδιαστή, τουλάχιστον των τελευταίων 60 ετών, που έμαθε ότι υφίσταται ελληνική μόδα σε όλον τον πλανήτη, με τις κορυφαίες δημιουργίες του.
Μότο: «Δεν υπάρχει βιομηχανία για να στηρίξει τον Έλληνα δημιουργό», όμως ο ίδιος πείσμωσε και τα κατάφερε. Εκατοντάδες δημοσιεύματα και editorials μόδας, από New York Times και L.A. Times μέχρι covers στο αμερικάνικο Esquire όταν εθεωρείτο το πιο σικ αντρικό περιοδικό του κόσμου και τόσα άλλα, ήταν στο ογκωδέστατο -και εξαιρετικά ενδιαφέρον, εννοείται- παλμαρέ του.
Ανάμεσα στην ανάληψη της Πειραϊκής-Πατραϊκής και το ντύσιμο του μετρό -του αθηναϊκού, μην ξεχνιόμαστε- ήταν και το ντύσιμο της Ολυμπιακής. Σχεδίασε τις στολές των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής Αεροπορίας του Αριστοτέλη Ωνάση, εκτοπίζοντας μάλιστα (απ' τον «χάρτη») τον ισχυρότατο τότε παγκοσμίως Pierre Cardin.
Πώς έγινε αυτό;
Η Ολυμπιακή Αεροπορία, από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής της στους αιθέρες εντυπωσίασε με τις στιλιστικές της επιλογές. Πρώτος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής, ήταν ο Jean Desses (ή Γιάννης Ντεσσές, όπως ήταν το ελληνικό του όνομα) από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο οποίος υπήρξε από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας των δεκαετιών 1940-1960 και όπως σάς γράφαμε ήταν μέγας και τρανός, ειδικά στο Παρίσι.
Στη συνέχεια τα σκήπτρα στα μοντελάκια της Ολυμπιακής πήρε το 1966 η Coco Chanel, για να ακολουθήσουν ο Γιάννης Τσεκλένης, ο Billy Bo, κ.ά. Ας πάμε, όμως, στην περίπτωση Cardin-Τσεκλένη. Αρχικά, ο «Αρίστος» είχε διαλέξει τον Pierre Cardin για να «επικοινωνήσει» παγκοσμίως το λουκ της Ολυμπιακής. Όμως, τον εκτόπισε -απ' το '72-'76 ο «Greek designer», όπως τον αποκαλούσε ο ξένος Τύπος. Και πολύ καλά έκανε, βέβαια, ο Ωνάσης, αφού ο Τσεκλένης ήταν ήδη διάσημος εκτός.
Πηγή έμπνευσηςΕπηρεασμένος από την ελληνική παράδοση ο Τσεκλένης πρόσφερε αρχικά στις αεροσυνοδούς της πρώτης θέσης τριάντα μάξι φορέματα, με σήμα τους πλεγμένους ολυμπιακούς κύκλους.
Έπειτα, καινοτόμησε δημιουργώντας μία ολόκληρη σειρά με ρούχα και αξεσουάρ για τις αεροσυνοδούς, και μάλιστα σε διάφορα χρώματα και όχι μόνο στο τυπικό μπλε. Μέχρι και ομπρέλες δημιούργησε για αυτές, αλλά και λευκές ελαστικές μπότες -εντελώς hot εκείνη την εποχή- οι οποίες σε συνδυασμό με τα μίνι φορέματά του έδειχναν σούπερ σέξι.
Μάλιστα αναφορά στις στολές που έφτιαξε ο Τσεκλένης κάνει αναφορά σε τραγούδι του, αναφέρει χαρακτηριστικά το iefimerida.gr, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, το οποίο ερμηνεύει ο Γιάννης Χαρούλης. «Με γεια το μοντελάκι σου, που έφτιαξε ο Τσεκλένης κυρ αστυνόμε το φτωχό, τι έφτεξα και δέρνεις», λένε χαρακτηριστικά οι στίχοι του.
«Πρότεινα στον Ωνάση, να του δωρίσω 50 στολές με τους Ολυμπιακούς κύκλους για να τις φοράνε σαν ποδιά-ρόμπα σερβιρίσματος από βαμβάκι, οι αεροσυνοδοί της πρώτης θέσης. Την άλλη μέρα το πρωί, μόλις του το είπαν, είπε “και γιατί να μη μου σχεδιάσει όλες τις στολές;”. Αυτό, προκάλεσε την πολύ πρόωρη διακοπή των στολών του Pierre Cardin», ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του, ο ίδιος ο Γιάννης Τσεκλένης.
Ο Ωνάσης είπε στην Ελένη Σπερώνη, που έκανε τότε τις δημόσιες σχέσεις του, να μας αναθέσει τον σχεδιασμό των στολών. «Μα έχουμε τον Καρντέν», του λέει αυτή κι εκείνος της απαντά: .«Όχι, θέλω τον Έλληνα». Και έφτιαξα μια ολόκληρη γκαρνταρόμπα για να καταφέρω να ξεπεράσω το μεγαλείο του Pierre Cardin», θα πει ο Γιάννης Τσεκλένης σε μια από τις συνεντεύξεις του.