Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, έδωσε διευκρινίσεις στη Βουλή για τη χρηματοδότηση του έργου της παράκαμψης Χαλκίδας και τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό.
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι στόχος του είναι η παράκαμψη Χαλκίδας να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027 και η δημοπράτηση του έργου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.
«Δέσμη τριών μεγάλων οδικών έργων για την ανασυγκρότηση της Εύβοιας»
Ο υπουργός τόνισε ότι υλοποιείται μια ευρύτερη δέσμη τριών μεγάλων οδικών έργων, ύψους 240 εκατ. ευρώ, για την ανακούφιση αλλά και ανασυγκρότηση της Εύβοιας, τα οποία είναι η παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών, ύψους 150 εκατ. ευρώ, η παράκαμψη Βασιλικών, ύψους 45 εκατ. ευρώ, και η παράκαμψη Αμαρύνθου, ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Για την παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών
Ειδικότερα, για την παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών ανέφερε ότι το βασικό πρόβλημα στην προσπάθεια συγχρηματοδότησης του έργου είναι ότι στο τμήμα από τον κόμβο της Νέας Λαμψάκου μέχρι την αρχή της Παράκαμψης Ψαχνών έχει επιλεγεί τετράιχνη διατομή, κάτι το οποίο σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 207 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθιστά μη βιώσιμο το συνολικό έργο.
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια και να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου αποφασίστηκε ο ανασχεδιασμός του επίμαχου τμήματος, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουλίου του 2021. Συνεπώς, εκτίμησε, το έργο θα μπορεί να δημοπρατηθεί μέσα στον επόμενο χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά θα γίνουν δεκτά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Έργο εθνικού επιπέδου, ειδικού και σημαντικού»
Όσον αφορά τη διασύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Αγρίνιο, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι με δική του απόφαση χαρακτηρίστηκε ως «έργο εθνικού επιπέδου, ειδικού και σημαντικού», κάτι το οποίο αποτελεί το πρώτο και σημαντικό βήμα για την υλοποίησή του. Σημείωσε, δε, ότι το συνολικό κόστος της διασύνδεσης εκτιμάται σε 100 εκατ. ευρώ.
«Η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Αγρίνιο αποτελεί ακόμη ένα έργο το οποίο, μετά από αναμονή πολλών ετών, αρχίζει πλέον να γίνεται πράξη» υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.
Αναλυτικότερα, πρόκειται για ένα έργο συνολικού μήκους 20,5 χλμ., εκ των οποίων το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι περίπου 13,5 χλμ. και η Περιφερειακή Αγρινίου είναι 7 χλμ. Προβλέπονται απαλλοτριώσεις 1.400 στρεμμάτων, το κόστος των οποίων υπολογίζεται στα 10 εκατ. ευρώ, και ο εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης του έργου σε 24 μήνες.
Παράλληλα με αυτό, προωθείται προς ανάθεση, στο πλαίσιο εν εξελίξει διαγωνιστικής διαδικασίας, η σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης του οδικού άξονα Λαμία - Καρπενήσι, στο τμήμα Νεοχωράκι - Ανατολικό Στόμιο Σήραγγας Τυμφρηστού, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών των διαγωνιζομένων έχει ολοκληρωθεί και απομένει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου.
Επίσης, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη Μελέτη βελτίωσης της εθνικής οδού, στο τμήμα Σταυρός - Καστρί, προϋπολογισμού 2,6 εκατ. ευρώ.
Τέλος, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προτείνει προς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τη χρηματοδότηση της μελέτης του άξονα Λαμία - Καρπενήσι - Αγρίνιο - Αστακός, με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ, και η πρόταση έχει γίνει αποδεκτή.
«Καμία ευρωπαϊκή κυβέρνηση δεν αποφασίζει μόνη της για την ένταξη των έργων»
Με αφορμή τη συγκεκριμένη συζήτηση, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο αφορά 100% κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μηδέν εθνική χρηματοδότηση, θέτει πολύ αυστηρά χρονοδιαγράμματα και πολύ αυστηρές προϋποθέσεις για την ένταξη έργων. Συνεπώς δεν αποφασίζει καμία ευρωπαϊκή κυβέρνηση από μόνη της ποια έργα θα ενταχθούν.