Την εκκίνηση ενός μαραθωνίου οκτώ ετών σηματοδοτεί η σημερινή υπογραφή, παρουσία του πρωθυπουργού, της σύμβασης για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, ενός έργου που, αφού υλοποιηθεί, θα εξυπηρετεί 300.000 επιπλέον κατοίκους του λεκανοπεδίου.
Σχεδόν όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής θα «αγκαλιάζει» η Γραμμή 4 του Μετρό μετά την ολοκλήρωσή της. Με 15 νέους σταθμούς θα εκτείνεται η γραμμή 4, εξυπηρετώντας πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αττική και του κέντρου της Αθήνας – κατά κύριο λόγο από τους σταθμούς στα Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι.
Πρόκειται για ένα έργο πνοής, που ουσιαστικά ολοκληρώνει σε μεγάλο βαθμό όλο το δίκτυο συγκοινωνιών σταθερής τροχιάς.
Σημεία των 15 σταθμών
-
Άλσος Βεΐκου
Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.
- Γαλάτσι
Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.
- Ελικώνος
Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου- παιδική χαρά.
- Κυψέλη
Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
- Δικαστήρια
Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
- Αλεξάνδρας
Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.
- Εξάρχεια
Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.
- Ακαδημία
Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.
- Κολωνάκι
Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.
- Ευαγγελισμός
Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
- Καισαριανή
Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
- Πανεπιστημιούπολη
Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.
- Ιλίσια
Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.
- Ζωγράφου
Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.
- Γουδή
Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.
Βαριά μηχανήματα στο κέντρο της πόλης
Στόχος της «Αττικό Μετρό» είναι να μη διαταραχθεί η κυκλοφορία σε καμία μεγάλη λεωφόρο (πλην της Βεΐκου στο Γαλάτσι, όπου είναι αναπόφευκτο), αλλά οι όποιες ρυθμίσεις να είναι τοπικού χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση βέβαια η όχληση στην πόλη είναι αναπόφευκτη, καθώς θα κινούνται για τις ανάγκες των έργων βαριά μηχανήματα ακόμα και μέσα στο κέντρο. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα εξειδικευθούν μέσα από τις κυκλοφοριακές μελέτες, τις οποίες θα εκπονήσει ο ανάδοχος της «μικρής» σύμβασης (η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ).
Οι κυκλοφοριακές μελέτες θα εκπονηθούν και θα κατατεθούν σταδιακά, σε τρεις ομάδες: σε άμεση προτεραιότητα βρίσκονται τα δύο σημεία εισόδου του μετροπόντικα, στα άκρα της γραμμής. Κάθε μελέτη που θα υποβάλλεται θα ελέγχεται από την «Αττικό Μετρό» και θα εγκρίνεται από το υπουργείο Υποδομών. Να σημειωθεί ότι η σύμβαση ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό» και στην ΕΡΕΤΒΟ, η οποία θα αφορά την εκπόνηση όλων των απαραίτητων μελετών, δεν έχει ακόμα υπογραφεί.