Οι φετινές απόκριες θυσιάστηκαν, όπως όλα - ελπίζουμε για τελευταία φορά στις διαθέσεις του ύπουλου κορονοϊού.Του Γιάννη Βασιλακόπουλου
Ο συμβολισμός της ελευθερίας και του καλωσορίσματος της ελπιδοφόρας Άνοιξης μπαίνει στην αίθουσα της... αναμονής για ένα χρόνο. Και μένουμε με το συμβολισμό στο μυαλό και την ψυχή, ένα συμβολισμό που έβαλε το καρναβάλι και τη διονυσιακή ατμόσφαιρα, πολλές φορές μέσα στις νοσταλγικές πια εικόνες του παλιού αγαπημένου Ελληνικού σινεμά...
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς και τα «φασαριόζικα» κούλουμα είναι μια μεγάλη, σε ουσία και συμβολισμούς γιορτή καθώς, συνήθως συμπίπτει ή και σηματοδοτεί το «έμπα» της Άνοιξης. Η μέρα θεριεύει, η γη αναγεννιέται, η φύση οργιάζει και ο Διόνυσος εισβάλει μέσα μας με παιγνιώδη διάθεση κι έτσι, έστω για μια μονάχα μέρα το χρόνο, μπορούμε να αισθανόμαστε απόλυτα ελεύθεροι…
Το σκηνικό αυτό δεν θα μπορούσε, παρά, ως δημιουργικός καμβάς να αποτελέσει σημαντικό κομμάτι της μυθοπλασίας σε αρκετές ταινίες του παλιού Ελληνικού κινηματογράφου. Κλακέτα – φώτα και… πάμε λοιπόν για μια προσγείωση στα 1959. Τότε που στην ταινία του Στέλιου Ζωγραφάκη «Νταντά με το ζόρι» στη διάρκεια ενός αποκριάτικου πάρτι, κάποιος βάζει ένα αγνώστου πατρός βρέφος στο αυτοκίνητο του εμποροϋπάλληλου Μίμη Φωτόπουλου, που ο δρόμος του τον έβγαλε στην Πάτρα, τελευταία Κυριακή της αποκριάς να πίνει κάτι παραπάνω με τον «κολλητό» του Βύρωνα Πάλη. Αρραβωνιασμένος με την κόρη του αφεντικού του (Λίλη Παπαγιάννη) ο ανυποψίαστος Μίμης Φωτόπουλος μπαίνει σε μπελάδες, από τους οποίους τον γλυτώνει η δαιμόνια σπιτονοικοκυρά του, Γεωργία Βασιλειάδου.
Κι αν στην ιστορία αυτής της ταινίας, το αποκριάτικο πάρτι ήταν ένα ωραίο εύρημα , τρία χρόνια νωρίτερα ο Αλέκος Σακελάριος με το ίδιο πρωταγωνιστικό δίδυμο (Βασιλειάδου – Φωτόπουλος), εντάσσει μαεστρικά τις απόκριες στην πλοκή της «Καφετζούς». Σε ένα μασκέ πάρτι- που προβάλλεται ως φλας μπακ στο χρόνο η Γεωργία Βασιλειάδου γνωρίζει έναν «μασκαρεμένο» άντρα, ο οποίος την αφήνει στα κρύα του λουτρού. Μεσολαβεί η κατοχή, ο άνδρας αυτός ( Περικλής Χριστοφορίδης) κάνει … δουλειές με τους Γερμανούς κι όταν επανερχόμαστε σε πραγματικό χρόνο τον συναντάμε με διαφορετικό όνομα ως πατέρα του «πονόδοντου» του Μίμη Φωτόπουλου ( Σμαρούλα Γιούλη) την οποία με τη βοήθεια των Βασιλειάδου – Αυλωνίτη παντρεύεται…
Λίγα χρόνια αργότερα, στα 1964, ο Βασίλης Γεωργιάδης μας προσφέρει τον ξεκαρδιστικό «Γάμο αλά Ελληνικά» όπου η Ξένια Καλογεροπούλου γνωρίζει σε ένα μασκέ πάρτι τον έρωτα της ζωής της στο πρόσωπο του μασκαρεμένου Γιώργου Κωνσταντίνου. Τον παντρεύεται αλλά νομίζει ότι … παντρεύτηκε … λάθος άνθρωπο. Βάλτε μαζί και το ρεσιτάλ του νεαρού τότε Χάρυ Κλυν και το αποτέλεσμα είναι ξεκαρδιστικό.
Ένα χρόνο νωρίτερα η υπέροχη Αλίκη Βουγιουκλάκη ως «Ψεύτρα» του Γιάννη Δαλιανίδη, εκδηλώνει , σε ένα μασκέ πάρτι, τον έρωτα της για τον Μεγάλο Αλέκο Αλεξανδράκη. Τότε μένει «μπουκάλα» ο ανομολόγητα ερωτοχτυπημένος αγαπημένος μας Κώστας Βουτσάς.
Ο Κώστας Βουτσάς όμως σε ένα μασκέ πάρτι που τοποθετείται σεναριακά από τον Τσιφόρο, στα μέσα της δεκαετίας του 1920 κατακτά τη «γυναίκα του» Ξένια Καλογεροπούλου στην υπέροχη «Αγάπη μου παλιόγρια» του 1971.
Μην ξεχνιόμαστε: Ανάμεσα σε κορονοιούς , πόλεμο, πρόσφυγες απειλές του Ερντογάν κι όλα τα άλλα είναι απόκριες ! Ας ξεφύγουμε, από το γκρίζο – όσο μπορούμε…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Όταν ο Φιλοποίμην Φίνος «γέννησε» τον Ελληνικό Κινηματογράφο με ένα … κατσαβίδι
- Τζάκσον Πόλοκ: Ο αφηρημένος εξπρεσιονιστής και η τέχνη του «dripping»
- Φιόντορ Ντοστογιέφσκι 20+1 πράγματα που μας έμαθε για την ζωή
- Ίμια: Η πληγή που αιμορραγεί ακόμη…