Πλατφόρμα για τα ζώα και τη διαχείριση τους μπροστά στις φυσικές καταστροφές

dogsvoice

H πλατφόρμα αυτή ουσιαστικά θα συμβάλλει στην καταγραφή όλων των ζώων της χώρας ώστε μπροστά στους κινδύνους από τις φυσικές καταστροφές να παρέχονται πληροφορίες σε δήμους, κτηνιάτρους, οργανώσεις αλλά και σε κάθε πολίτη, με σκοπό την προστασία των ζώων.

«Το 2022 με την υποστήριξη του the Hellenic Initiative κερδίσαμε ένα βραβείο και με αυτό το βραβείο ουσιαστικά φτιάξαμε μία πλατφόρμα διαχείρισης κρίσεων όπου καταγράφονται όλα τα ζώα κεντρικά. Η πλατφόρμα αυτή και όλος ο μηχανισμός θα είναι διαθέσιμα για φέτος το καλοκαίρι ελπίζουμε βέβαια να μην χρειαστεί να ενεργοποιηθούν. Ταυτόχρονα οι φιλοξενίες πάλι θα περνάνε μέσα από αυτή την κεντρική πλατφόρμα. Γενικά ψηφιοποιήσαμε τα πάντα, τα οργανώσαμε σε μια πλατφόρμα στην οποία όλα τα δεδομένα επικοινωνούν μεταξύ τους για να μπορούμε να ενημερώνουμε σε πραγματικό χρόνο και την πολιτεία δηλαδή, την πολιτική προστασία, το υπουργείο εσωτερικών, οι οποίοι είναι αρμόδιοι, αλλά να συντονίζουμε και τα σώματα ασφαλείας , τους εθελοντές και όλη την διαχείριση διάσωσης στο πεδίο. Και φυσικά σε επίπεδο διαχείρισης να μπορούμε από τη στιγμή που αναλαμβάνουμε το ζώο να δίνουμε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για το πού βρίσκεται, ποια είναι η κατάσταση και της υγείας του αλλά και το status του, αν ψάχνει σπίτι δηλαδή ή αν επανενώθηκε», επισημαίνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η δικηγόρος και ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Dogs' Voice, Έλενα Δέδε.

Η πλατφόρμα πρόκειται να είναι έτοιμη από 1η Ιουλίου, θα είναι διαθέσιμη σε όλη την Ελλάδα και θα είναι στη διάθεση των ομάδων διαχείρισης είτε αυτές οι ομάδες είναι εθελοντές στην Dogs' Voice είτε πρόκειται για εθελοντές που βοηθούν σε τέτοιου είδους κρίσεις ή είναι τοπικά σωματεία. «Είναι ένα σπουδαίο εργαλείο. Για μένα είναι ένα εργαλείο το οποίο θα μπορούσε να εξελιχθεί στην πολιτική προστασία ζώων να ανήκει δηλαδή πραγματικά στην πολιτική προστασία επίσημα», σημειώνει η κ. Δέδε και προσθέτει: «Η πλατφόρμα έρχεται να συμβάλει και στην πρόληψη αλλά και σε προβλήματα που αντιμετωπίζουμε εκείνη την ώρα που συμβαίνει κάτι, δηλαδή στην ανάγκη για ζωντανή και συνεχή ενημέρωση, στην ανάγκη για συντονισμό όλων των εθελοντών και των ανθρώπων που θέλουν να προσφέρουν πράγματα».

Παράλληλα η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα έχει και ενημερωτικό αλλά και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Όπως τονίζει η κ. Δέδε στην πλατφόρμα θα περιλαμβάνονται και εκπαιδευτικά βίντεο για τους ανθρώπους που περισυλλέγουν ζώα στο πεδίο και τους ανθρώπους που διαχειρίζονται ζώα σε τέτοιες δομές, που φιλοξενούν ζώα, ενώ θα υπάρχουν και λεπτομερείς πληροφορίες για τα ζώα.

«Κάνουμε καταγραφή και δίνουμε δεδομένα όπου μας ζητηθεί, γιατί πολλές φορές άνθρωποι ψάχνουν ζώα ή ζώα έχουν διασωθεί και αυτοί που είναι υπεύθυνοι δεν το γνωρίζουν. Ουσιαστικά θα είναι ένας κόμβος πληροφορίας», υπογραμμίζει.

Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί ουσιαστικά μία από τις διαστάσεις του πρότζεκτ της Dogs' Voice για την οργάνωση ενός μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων για τα ζώα μπροστά στις φυσικές καταστροφές. Από τις πλημμύρες της Μάνδρας το 2017 ο οργανισμός άρχισε να ασχολείται με τη διαχείριση κρίσεων ενεργοποιώντας τότε έναν μηχανισμό φιλοξενίας για τα ζώα. Λίγους μήνες αργότερα ο οργανισμός ήρθε αντιμέτωπος με την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι τον Ιούλιο του 2018, όπου εκεί αποτέλεσε τον κεντρικό φορέα διαχείρισης και στον συντονισμό για τους εθελοντές και στον συντονισμό για την απορρόφηση δωρεών σε είδος, όπως τροφές και φάρμακα. «Εκεί καταλάβαμε ότι πρέπει να κάνουμε κάτι πιο οργανωμένο, και αρχίσαμε να δημιουργούμε κάποιες βάσεις μηχανισμού για να είναι διαθέσιμες αν ω μη γένοιτο σε επόμενη περίσταση τις χρειαστούμε», σημειώνει η κ. Δέδε. Το αποκορύφωμα όμως ήταν το 2021 οι φωτιές της Βαρυμπόμπης, καθώς όπως εξηγεί η κ. Δέδε, εκεί στήθηκε η μεγαλύτερη επιχείρηση.

«Δημιουργήθηκε pop up σταθμός πυρόπληκτων ζώων στο παλιό λατομείο στο Γαλάτσι με τη συνεργασία φυσικά του δημάρχου Γαλατσίου του Γιώργου Μαρκόπουλου ο οποίος μας βοήθησε πάρα πολύ σε αυτό. Εκεί ήταν που πραγματικά δημιουργήθηκαν όλες οι υποδομές. Μπήκαμε την πρώτη μέρα κι αυτό ήταν ένα χωράφι που είχε σύριγγες πλαστικές σακούλες σκουπίδια και μέσα σε 3 μέρες είχε σταθμό προμηθειών, κτηνιατρείο, νοσηλευτήριο, καταφύγιο μικρό, σταθμό γραμματείας και γραφείο εθελοντών, δηλαδή είχε φτιαχτεί σαν να λειτουργούσε από πάντα. Το 2021 λοιπόν έγινε αυτό εκεί αναλάβαμε 390 ζώα περίπου και λειτούργησε και δεύτερος σταθμός στην Βουλιαγμένη για ζώα τα οποία εκκενώθηκαν ουσιαστικά από ένα άτυπο καταφύγιο στον Κάλαμο το οποίο απειλούταν με φωτιά. Και το 2022 με τις φωτιές της Πεντέλης πάλι ο ίδιος μηχανισμός», αναφέρει η κ. Δέδε, και τονίζει ότι αν υπήρχε πολιτική προστασία ζώων θα ήταν σημαντικό να τη διαχειρίζονται οργανώσεις που γνωρίζουν το αντικείμενο καθώς διαφέρει πολύ από την πολιτική προστασία για τους ανθρώπους. «Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι πάρα πολλά ζώα τα οποία βρίσκουμε δεν έχουν τσιπ οπότε δεν μπορούν να μας πουν μέσα από το τσιπ που βρίσκονταν πριν τα βρουν οι εθελοντές στο πεδίο στις πυρκαγιές και αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο και για αυτό και απαιτεί πολύ συντονισμένη οργάνωση και διαχείριση», επισημαίνει.

Μπροστά λοιπόν στους κινδύνους από τις φυσικές καταστροφές η Dogs' Voice στήνει έναν μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων κάθε φορά ώστε να συγκεντρώνονται όλα τα ζώα σε ένα συγκεκριμένο σημείο. «Γίνεται καταγραφή διαθέσιμων σημείων και χώρων προκειμένου να στηθούν pop up σταθμοί. Σε κάθε δήμο στην Ελλάδα κάνουμε καταγραφή για να δούμε που θα μπορούσε να λειτουργήσει ένας προσαρμοσμένος σταθμός διαχείρισης ζώων σε κρίση. Συγκεντρώνουμε όλα τα ζώα σε ένα συγκεκριμένο σημείο κι από εκεί και πέρα είτε τα επιστρέφουμε στους ιδιοκτήτες τους είτε όσα είναι αδέσποτα φροντίζουμε εμείς να βρουν ένα σπίτι και αναλαμβάνουμε πάντα όλα τα κτηνιατρικά έξοδα, όλα τα έξοδα για τις φιλοξενίες τους. Δεν ξαναγυρνάνε τα ζώα στο δρόμο. Τα ζώα έρχονται αξιολογούνται περιμένουμε μία - δυο μέρες να δούμε αν κάποιος τα ψάχνει και μετά πάνε σε φιλοξενία για να ηρεμήσουν. Δεν είναι ένας σταθμός διαχείρισης κρίσεων κατάλληλο περιβάλλον για να κρατάμε ζώα. Έχουμε 24ωρες βάρδιες και στους εθελοντές και στους γιατρούς. Ο σταθμός δεν κλείνει ποτέ, τα ζώα δεν μένουν μόνα ποτέ, κι αυτό το πράγμα απαιτεί πάρα πολύ σοβαρούς εθελοντές που ευτυχώς τους έχουμε και απαιτεί και πάρα πολύ μεγάλη αφοσίωση γιατί ο σταθμός του Γαλατσίου πχ την 1η χρονιά ήταν ανοιχτός 22 μέρες, 22 μέρες δεν φύγαμε από μέσα», σημειώνει η κ. Δέδε.

Συνεργάτες τους σε όλη αυτή την προσπάθεια είναι η εθελοντική δράση κτηνιάτρων Ελλάδος. Για εμάς είναι πάντα συνεργάτης στη διαχείριση κρίσεων, είναι ο μοναδικός και αποκλειστικός συνεργάτης στο κτηνιατρικό κομμάτι, είναι πάντα δίπλα μας για οτιδήποτε έχουμε κάνει και τους ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί έρχονται και έμπειροι γιατροί και έρχονται και γιατροί με διάθεση να βοηθήσουν. Γιατροί που κάθονται 24ωρες βάρδιες και είμαστε ασφαλείς ότι τα ζώα πάντοτε έχουν κάποιον να τα προσέχει. Το 2021 στο νοσηλευτήριο είχαμε συνεχόμενα 25 θέσεις νοσηλείας, 25 ζώα υπό την άγρυπνη φροντίδα των γιατρών και τα οποία δεν χρειαζόταν να πάνε σε νοσοκομείο. Είναι συγκινητικό κάθε φορά το κομμάτι της φροντίδας», υπογραμμίζει η κ. Δέδε.

Η πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί αποτελεί το επιστέγασμα όλης της τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί τα τελευταία χρόνια στη διαχείριση ανθρώπων και ζώων. «Εμείς φτιάχνουμε έναν μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων για την προστασία των ζώων σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών , αυτό αν ήθελε η πολιτεία να το αξιοποιήσει, είναι έτοιμο. Είναι έτοιμο και μακάρι να το αξιοποιήσει για το καλό των ζώων, θα είναι open source, θα είναι ανοιχτό και θα το δώσουμε σε όλους. Από εκεί και πέρα αυτό που κάνουμε τώρα είναι ουσιαστικά το επιστέγασμα όλης της τεχνογνωσίας που έχουμε αποκτήσει τα τελευταία 6 χρόνια», τονίζει η κ. Δέδε.