Τα μέτρα αναχαίτισης του ιού που εφαρμόστηκαν στις περισσότερες χώρες του κόσμου, αποδείχθηκαν σε πολλές περιπτώσεις και αναποτελεσματικά και σκληρά. Η ελληνική Κυβέρνηση, ακολούθησε αρχικά τις πολιτικές που εφάρμοσαν οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ για την αντιμετώπιση του κορονοιου (μιας και ο ιός SARS -Cov διασπάρθηκε στη χώρα μας λίγους μήνες μετά). Ωστόσο έθεσε σε ισχύ και την υποχρεωτική γνωστοποίηση στις αρχές του λόγου και της πρόθεσης μετακίνησης, μέσω της αποστολής προσωπικού μηνύματος στον πενταψήφιο 13033. Με αυτόν τον τρόπο, και προς χάριν των μέτρων αντιμετώπισης του ιού, επέβαλλε και το ιδεολογικό της στίγμα.
Σε καμία χώρα εντός αλλά και εκτός Ευρώπης δεν καταγράφεται πουθενά αντίστοιχο μέτρο στο πλαίσιο αντιμετώπισης της πανδημίας, πλην της Κύπρου που το υιοθέτησε σε δεύτερο χρόνο.
«Κραυγαλέα αντισυνταγματικό»
Ο τέως Αναπληρωτής Καθηγητής Νομικής Σχολής ΔΠΘ Κωνσταντίνος Βαθιώτης, σε άρθρο του με τίτλο «Το πείραμα του 13033 στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο της ελληνική τυραννίας», αναφέρεται στην αντισυνταγματικότητα του μέτρου, γράφοντας χαρακτηριστικά ότι η υποχρέωση γνωστοποίησης στις αρχές της πρόθεσης και του λόγου μετακίνησης, είτε με SMS είτε με συμπλήρωση “αυτοβεβαίωσης”, είναι κραυγαλέα αντισυνταγματική, αφού θίγει τον πυρήνα του θεμελιώδους δικαιώματος της ελευθερίας μετακίνησης. Στο ίδιο άρθρο επικαλούμενος τη θέση του διαπρεπή ακαδημαικού αείμνηστου Αριστόβουλου Μάνεση (Συνταγματικά Δικαιώματα, α΄ ατομικές ελευθερίες, πανεπιστημιακές παραδόσεις, δ΄ έκδοση, εκδ. Σάκκουλα, Θεσσαλονίκη 1982, σελ. 134), παραθέτει το εξής εδάφιο: «Η εν γένει διακίνηση και κυκλοφορία στο εσωτερικό της χώρας μπορεί να ρυθμισθεί ή και περιορισθεί με νόμο ή βάσει νόμου. Βασικά όμως είναι ελεύθερη: δεν υπόκειται σε απαγορεύσεις ούτε εξαρτάται από σχετική άδεια ούτε απαιτείται, έστω, υποβολή σχετικής δήλωσης (γνωστοποίησης) προς τις αρχές εκ μέρους των πολιτών. […] Υπάρχουν όμως κράτη, όπου απαιτείται άδεια κυκλοφορίας στο εσωτερικό της χώρας ακόμη και για τους υπηκόους τους. Στην Ελλάδα παρόμοιες απαγορεύσεις, καθώς και κυκλοφορίας κατά τη νύχτα, ίσχυσαν σε συνταγματικά ανώμαλες περιόδους. Πάντως τέτοιοι έντονοι και εκτεταμένοι περιορισμοί αναιρούν την ουσία του συγκεκριμένου ατομικού δικαιώματος και αντιβαίνουν προς το άρθρο 5 παρ. 3 του Συντάγματος».
Η Ελληνική Κυβέρνηση μάλιστα παραχώρησε στις αστυνομικές δυνάμεις, την αρμοδιότητα διεξαγωγής ελέγχων και επιβολής προστίμων όχι μόνο για την μη τήρηση των περιοριστικών μέτρων (lockdown), αλλά και για την μη αποστολή μηνύματος μετακίνησης. Στην ακραία έκφραση της τήρησης του νόμου, ξέσπασαν τα βίαια γεγονότα στη Νέα Σμύρνη το προηγούμενο διάστημα, ανάμεσα σε πολίτες και αστυνομικούς.
Πανεπιστήμιο Οξφόρδης: Στους υψηλότερους δείκτες σκληρότητας η Ελλάδα
Η ερευνητική ομάδα του Blavatnik School of Governance του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, κατασκεύασε ένα σύνθετο δείκτη αυστηρότητας των περιοριστικών μέτρων (κλείσιμο καταστημάτων, απαγόρευση κυκλοφορίας, περιορισμοί στην εστίαση, κ.α.) παγκοσμίως, καταγράφοντας τα μέτρα που έχουν ληφθεί από κάθε κυβέρνηση από το ξεκίνημα της πανδημίας, αναγράφοντας τιμές από το 0 (κανένα περιοριστικό μέτρο) έως το 100 (πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα). Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που εφαρμόζει τα σκληρότερα μέτρα από το ξέσπασμα της πανδημίας, με αποκορύφωμα το τρίμηνο Ιανουάριου-Μαρτίου, με τη χώρα να βρίσκεται το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου στην 3η θέση παγκοσμίως με το ποσοστό αυστηρότητας να φτάνει στο 84-85%. Ωστόσο το «ρεκόρ αυστηρότητας» στη χώρας μας καταγράφηκε τον Μάρτιο, με τον δείκτη να σκαρφαλώνει στο 88,9%!
Να δούμε και σε υγειονομικό επίπεδο τα αποτελέσματα αυτής της αντισυνταγματικής, σύμφωνα με τα λεγόμενα των προαναφερθέντων νομικών, και σκληρότατης, σύμφωνα με την έκθεση της Οξφόρδης, πρακτικής; Σχεδόν 300.000 κρούσματα, με τους θανάτους να αγγίζουν τις 9.000 και το ερώτημα πλέον και για την αποτελεσματικότητα της να προκύπτει αμείλικτο.