Απόφαση-βόμβα του Υπουργείου Παιδείας: «Ξηλώνονται» 37 νέα πανεπιστημιακά τμήματα

Αναστέλλει το υπουργείο Παιδείας τη λειτουργία όλων των πανεπιστημιακών τμημάτων που επρόκειτο να ανοίξουν την επόμενη χρονιά και θα έμπαιναν στο μηχανογραφικό των μαθητών της φετινής Γ΄ Λυκείου.

Η απόφαση αφορά 37 τμήματα που δημιουργήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση σε διάφορα πανεπιστήμια, όπως της Αθήνας, των Ιωαννίνων, του Ιόνιου, του Γεωπονικού, της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας, Διεθνούς, της Πάτρας, της Πελοποννήσου και της Δυτικής Αττικής.

Το υπουργείο εκτιμά ότι τα εν λόγω τμήματα δεν πληρούν τις σχετικές ακαδημαϊκές προϋποθέσεις ενώ το απόγευμα αναμένονται και οι σχετικές ανακοινώσεις.

Tι δήλωσε η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός κ. Βασίλης Διγαλάκης

Το μεσημέρι της Πέμπτης 7 Νοεμβρίου, η ίδια η υπουργός Νίκη Κεραμέως τόνισε, μέσω twitter πως «έχουμε χρέος και ευθύνη απέναντι στους νέους που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά ΑΕΙ και πτυχία με αντίκρισμα. Αναστέλλουμε την έναρξη λειτουργίας 38 τμημάτων που ιδρύθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση για ψηφοθηρικούς λόγους και κατά παράβαση των προβλεπόμενων διαδικασιών.

Τα 38 τμήματα επρόκειτο να λειτουργήσουν για πρώτη φορά απο το 2020 και έπειτα. Θα αξιολογηθούν από μια ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας».

Η επίσημη δήλωση της ηγεσίας του υπουργείου, μετά την ανακοίνωση του «μαχαιριού» ανέφερε  ότι  «το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό έχουν ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από πελατειακές λογικές και ευκαιριακές διευθετήσεις»

Στη συνέχεια οι πολιτικοί της ΝΔ επιτέθηκαν στην προηγούμενη κυβέρνηση λέγοντας πως «υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θεσμοθέτησε πριν μερικούς μήνες μια σειρά από τμήματα σε όλη τη χώρα με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και μετά, αναδιατάσσοντας τον ακαδημαϊκό χάρτη. Τα εν λόγω τμήματα δημιουργήθηκαν:

  • χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια,
  • χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας,
  • χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό, χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ενώ ο νόμος προέβλεπε τη συμβολή και της αρχής αυτής σε τέτοιου είδους αποφάσεις,ενίοτε και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, υποτιμώντας έτσι τα Ιδρύματά μας και τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

Οι δύο υπουργοί τόνισαν πως ορισμένα «από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας».

«Στόχος μας είναι να επανεξεταστεί η ανάγκη δημιουργίας τους συνολικά από τη νέα ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μετά από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Το ίδιο θα ισχύει και για οποιαδήποτε νέα τμήματα πρόκειται να ιδρυθούν στο μέλλον, αλλά και για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη εν συνόλω. Δεν είναι απλώς θέμα χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης των οικονομικών πόρων της πολιτείας, αλλά πρωτίστως ευθύνη και χρέος απέναντι στους νέους και τις νέες που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια και σε πτυχία με αντίκρισμα. Και παράλληλα μια ευκαιρία για να βελτιστοποιήσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας».

«Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε εντατικά και θα καταθέσουμε τις επόμενες εβδομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση. Σκοπεύουμε να την ενδυναμώσουμε και να την καταστήσουμε βασικό εταίρο διαμόρφωσης πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αποκεντρώνοντας παράλληλα μια σειρά από εξουσίες με τη μεταφορά τους εκεί που πραγματικά πρέπει να ανήκουν. Η Παιδεία μας έχει ανάγκη από τη χάραξη μιας μακροχρόνιας στρατηγικής, στη βάση ευρύτερων συναινέσεων και με διάρκεια που υπερβαίνει τη θητεία μιας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την ενδυνάμωση των θεσμών και τη συνεπή τήρηση διαδικασιών», κατέληξαν.

Ποιά τμήματα καταργούνται 

Τα τμήματα, των οποίων η λειτουργία αναστέλλεται:

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

– Υδροβιολογίας και Υδατοκαλλιεργειών (Αθήνα)

– Πολιτισμού και Αγροτικού Τουρισμού (‘Αμφισσα)

– Πληροφορικής στη Γεωργία και το Περιβάλλον (Αθήνα)

– Διαιτολογίας και Ποιότητας Ζωής (Αθήνα)

Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος

– Γεωλογίας (Καβάλα)

– Ανατολικών Γλωσσών και Πολιτισμών (Θεσσαλονίκη)

– Μουσειολογίας (Έδεσσα)

– Δημόσιας Διοίκησης (Θεσσαλονίκη)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

– Τμήμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Αθήνα)

– Διατροφής και Διαιτολογίας (Ψαχνά Ευβοίας)

– Τουριστικών Σπουδών και Εναλλακτικού Τουρισμού (Ψαχνά Ευβοίας)

Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο

– Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων (Ηράκλειο)

– Φυσικοθεραπείας (Ιεράπετρα)

– Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Αγ. Νικόλαος)

– Μηχανικών Βιοϊατρικής (Ηράκλειο)

– Χημικών Μηχανικών (Χανιά)

– Μουσικών Σπουδών (Ρέθυμνο)

Ιόνιο Πανεπιστήμιο

– Εθνομουσικολογίας (Ληξούρι)

– Περιφερειακής Ανάπτυξης (Λευκάδα)

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

– Πολιτικών Δημόσιας Υγείας (Αιγάλεω)

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

– Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής (Φλώρινα)

– Λογοθεραπείας (Πτολεμαΐδα)

– Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Ηλικία (Καστοριά)

– Μάρκετινγκ (Γρεβενά)

– Παραγωγής Οπτικοακουστικών Μέσων (Κοζάνη)

– Κινηματογράφου (Φλώρινα)

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

– Λογοθεραπείας (Λαμία)

– Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (Καρδίτσα)

– Ψυχολογίας (Βόλος)

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

– Μηχανολόγων Μηχανικών (Ιωάννινα)

– Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής (‘Αρτα)

– Μετάφρασης και Διερμηνείας (Ηγουμενίτσα)

Πανεπιστήμιο Πατρών

– Γεωργικής Βιοτεχνολογίας (Αγρίνιο)

– Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Πύργος)

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

– Αγροτικής Οικονομίας (‘Αργος)

– Στατιστικής και Αναλογιστικής Επιστήμης (Σπάρτη)

– Δημόσιας Υγείας (Τρίπολη)