Μάσκα κατά τη διάρκεια της άσκησης: Πώς βοηθάει στην απώλεια λίπους και στην αύξηση αντοχής

Η χρήση μάσκας ως προστασία για τον Covid-19 είναι πλέον απαραίτητη στην καθημερινότητά μας σε διάφορες περιπτώσεις και για τους λόγους που οι ειδικοί επί του θέματος επιστήμονες συστήνουν.

Καθημερινά ανακοινώνονται νέα μέτρα για τη χρήση της σε ολοένα και περισσότερους χώρους, ακόμα και εξωτερικούς, για τη δική μας προστασία, αλλά και των γύρω μας από τον εν λόγω ιό. Πάνω σε αυτό το θέμα έχουν ακουστεί διάφορες απόψεις για το κατά πόσο η χρήση μάσκας μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στο αναπνευστικό λόγω της μειωμένης πρόσληψης οξυγόνου. Ωστόσο κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις.

Σίγουρα το να αναπνέει κανείς ελεύθερα είναι το απόλυτα επιθυμητό απ΄όλους όμως στην εποχή που ζούμε, όπου οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, καλό είναι να θυμόμαστε πως “το μη χείρον βέλτιστον” και πως οι κίνδυνοι που καραδοκούν μη φορώντας μάσκα είναι μεγαλύτεροι από εκείνους που υπάρχουν φορώντας τη. Αφήνοντας λοιπόν τις επιπλέον ιατρικές λεπτομέρειες για τους λοιμωξιολόγους θα σας μιλήσω για το πώς η χρήση της μάσκας μπορεί να έχει ακόμα και πλεονεκτήματα όταν χρησιμοποιείται κατά την διάρκεια της άσκησης, γιατί ίσως στο άμεσο μέλλον χρειαστεί να τη φοράμε ακόμα και όταν γυμναζόμαστε.

Κατά τη γνώμη μου πρέπει πάντα να προσπαθούμε να αποκομίσουμε το καλύτερο από κάθε κατάσταση και ευτυχώς για όλους εκείνους που ασχολούνται με το fitness, υπάρχει θετική πλευρά και σε αυτή την περίπτωση!

 

Με ποιο τρόπο όμως μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τη χρήση μάσκας όταν γυμνάζεστε;

Είναι γνωστό στους αθλητικούς χώρους πως κορυφαίοι πρωταθλητές και ολυμπιονίκες προσπαθούν ν΄αυξήσουν τις επιδόσεις τους κάνοντας προπονήσεις σε συνθήκες χαμηλής οξυγόνωσης ταξιδεύοντας σε βουνά  όπου, λόγου υψόμετρου, δημιουργείται κατάσταση ήπιας υποξίας στον οργανισμό. Βέβαια δεν μιλάμε για    υπερβολικά υψόμετρα γιατί τότε υπάρχει κίνδυνος γενικευμένης υποξίας με δυσάρεστες συνέπειες για την υγεία, αλλά για μια ελαφριάς μορφής χαμηλότερης πρόσληψης οξυγόνου από το σύνηθες.  Μάλιστα εδώ και πολύ καιρό, αρκετά πριν την ύπαρξη του κορονοϊού, κυκλοφορούν στο εμπόριο μάσκες προσομοίωσης συνθηκών χαμηλού οξυγόνου τις οποίες χρησιμοποιούν διάφοροι αθλητές όταν γυμνάζονται. Κατά την ήπια αυτή υποξία δημιουργείται “πνευμονική αντίσταση” επειδή μειώνεται η ροή του εισπνεόμενου αέρα οδηγώντας τους πνεύμονες να λειτουργήσουν πιο εντατικά για ν΄ανταπεξέλθουν στις συνθήκες. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μύες του σώματος αφού λαμβάνουν λιγότερο οξυγόνο από το σύνηθες ανά αναπνοή. Για να αντισταθμιστεί η μείωση του οξυγόνου, η ορμόνη ερυθροποιητίνη αυξάνει την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων ώστε να βοηθήσει στην παροχή οξυγόνου. Όλα τα παραπάνω πρακτικά σημαίνουν πιο έντονη αιμάτωση,  που συνεπάγεται υψηλότερο μεταβολικό προφίλ και μικρότερη μυϊκή κόπωση λόγω της χαμηλότερης συγκέντρωσης γαλακτικού οξέος. Πιο απλά κάνοντας μια αερόβια προπόνηση υπό συνθήκες ήπιας υποξίας έχετε μεγαλύτερη ενεργειακή κατανάλωση, δηλαδή αποβάλετε περισσότερες θερμίδες στην ίδια διάρκεια προπόνησης απ΄ότι σε κανονικές συνθήκες, ενώ παράλληλα η σταδιακή “εκπαίδευση” του καρδιοαναπνευστικού να δουλεύει σε συνθήκες χαμηλότερης οξυγόνωσης βοηθά στην αύξηση της αντοχής.

 

Κάτι παρόμοιο, αλλά σε μικρότερη φυσικά έκταση, συμβαίνει και με μια απλή μάσκα σαν αυτές που φοράμε για προστασία από βακτήρια και ιούς. Χαμηλότερη πρόσληψη οξυγόνου, περισσότερη αιμάτωση, λιγότερο γαλακτικό οξύ. Δοκιμάστε να κάνετε οποιαδήποτε αερόβια δραστηριότητα με μάσκα και παρ΄όλη την ενόχληση που ίσως αισθανθείτε στην αρχή,  θα  μπορέσετε αμέσως να διαπιστώσετε τη διαφορά στο αποτέλεσμα αν χρησιμοποιήσετε κατά την άσκησή σας ένα smartwatch που καταμετρεί την κατανάλωση θερμίδων. Ναι μεν θα δυσκολευτείτε λίγο κατά την προπόνηση, λόγω της προσπάθειας του οργανισμού να προσαρμοστεί, αλλά το smartwatch σας θα καταγράψει μεγαλύτερη ενεργειακή κατανάλωση στο τέλος της γυμναστικής σας σε σχέση με τις φορές που ασκείστε χωρίς μάσκα. Αν δε, εντάξετε στην άσκηση σας και κάποιες πολυαρθρικές ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης ο μεταβολικός σας ρυθμός θα εκτοξευτεί στα ύψη και η “γράμμωση” στο κορμί σας θα είναι εμφανής μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Βασική προϋπόθεση βέβαια είναι το προφίλ υγείας του ασκούμενου να βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα.

 

Σίγουρα υπάρχουν δυσκολίες κατά την εφαρμογή της συγκεκριμένης προπόνησης αλλά υπάρχουν και σαφή πλεονεκτήματα: Απώλεια περισσότερου λίπους σε μικρότερο χρονικό διάστημα και αύξηση αντοχής. Αν λοιπόν αναγκαστούμε να φτάσουμε στο σημείο που θα φοράμε μάσκα ακόμα και κατά την άσκηση, πριν αρχίσετε να σκέφτεστε την αρνητική της χροιά σκεφτείτε και τα θετικά της. Και μην ξεχνάτε πως η γυμναστική ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα  και γι΄αυτό το λόγο δεν πρέπει να τη σταματάμε ποτέ απλώς συνεχίζουμε προσαρμοζόμενοι στις όποιες αλλαγές κρίνονται απαραίτητες ανά περίπτωση.

Καλές προπονήσεις!

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΗΝ ΕΥΑ ΛΕΟΥΣΗ: 

Facebook

Instagram


ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWS2U ΣΤΟ INSTAGRAM