Καπράλος αποκλειστικά στο News2u: 170 ημέρες κλειστή η αγορά - Άνοιγμα με click in shop

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος, σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο News2u.gr μιλά για τη δύσκολη κατάσταση της αγοράς εξαιτίας της πανδημίας, τα μέτρα στήριξης, ενώ παρουσιάζει και τις προτάσεις του Συλλόγου αναφορικά με τη διαχείριση των χρεών των επιχειρήσεων.

Στη Μαύρα Σαραντοπούλου

Κύριε Καπράλο, η κατάσταση της αγοράς από τα παρατεταμένα lockdown είναι ιδιαιτέρως ανησυχητική πια. Πιστεύετε πως πρέπει να πάμε σε άμεση άρση του lockdown; 

Θ.Κ.: Σίγουρα το να παραμένει κλειστή η αγορά δεν είναι ένα ευχάριστο γεγονός για εμάς. Όμως επειδή έχουμε το δεδομένο των επιδημιολογικών στοιχείων, που δυστυχώς είναι τα χειρότερα στο 12μηνο, μας φοβίζει το να μπούμε σε μια διαδικασία ανοίγματος "άρπα-κόλλα". Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε κλιμάκωση και στη συνέχεια σε ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα και σε ένα νέο κλείσιμο.

Έχει σημασία λοιπόν να μας επιτρέψουν τα επιδημιολογικά στοιχεία να πάμε σε ένα ασφαλές άνοιγμα και με τους πολίτες να αισθάνονται ασφαλείς. Γιατί καταλαβαίνετε πως αν ο κόσμος είναι ανασφαλής, είναι δώρον άδωρον.

Εμάς μας ενδιαφέρει πρώτα απ' όλα να υπάρξει μια σταθεροποίηση των δεδομένων της υγείας, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να ανοίξουν τα μαγαζιά με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην υπάρχει φόβος ενός νέου «ακορντεόν» και ενός νέου κλεισίματος.

Μάλιστα, έχουμε τονίσει εδώ και πολύ καιρό στο υπουργείο πως δεν έχει σημασία αν θα είναι 29 του μήνα το άνοιγμα ή 5 Απριλίου. Σημασία έχει να ανοίξουμε και να μην ξανακλείσουμε. Προτείναμε μάλιστα να μην ανοίξουμε ελεύθερα, αλλά με αυτό που είχαμε ονομάσει click in shop. Δηλαδή, τη δυνατότητα συντεταγμένα, ανάλογα με τα τετραγωνικά, να υποδεχόμαστε κόσμο εντός του καταστήματος, με μια διαδικασία τηλεφωνικού ή διαδικτυακού ραντεβού.

Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο εντός του καταστήματος, και για κάποια είδη που έχουν ιδιαιτερότητες, όπως στην αργυροχρυσοχοΐα, την ένδυση και την υπόδηση, να υποδέχονται τον πελάτη εντός και να μπορούν να τον εξυπηρετήσουν.

Και έτσι θα μπορούν να εξυπηρετούν και το 80% των καταστημάτων που δεν έχουν ηλεκτρονική παρουσία. Άρα προτείνουμε όχι ελεύθερο άνοιγμα, αλλά άνοιγμα με τη διαδικασία του click in shop. Όχι όμως με ckick away. Δεν είναι άνοιγμα αυτό. Δεν μπορούν έτσι να λειτουργήσουν τα μαγαζιά.

Εκτιμάτε πως μετά την άρση των μέτρων θα υπάρξουν λουκέτα στην αγορά του Πειραιά;

Θ.Κ.: Ήδη αυτή τη στιγμή υπάρχουν επιχειρήσεις που δεν έχουν ανοίξει ξανά. Ορίζουμε ότι στο μέλλον θα υπάρξουν και άλλες. Η ουσία δεν είναι να πούμε ένα νούμερο για να απαντήσουμε ευκαιριακά. Η ουσία είναι ότι έχουμε μπροστά μας μια μεγάλη μάζα, επιχειρήσεων που μπορεί να είναι και πλέον του 50%, οι οποίες θα είναι επιχειρήσεις «φαντάσματα». Δηλαδή, θα είναι επιχειρήσεις που θα έχουν ανοιχτά τα φώτα, αλλά θα έχουν επίσης πολλές συσσωρευμένες οφειλές και άδεια ράφια. Γιατί θα αδυνατούν να ανατροφοδοτήσουν τα καταστήματά τους με νέο εμπόρευμα. Επειδή ουσιαστικά η χειμερινή σεζόν χάθηκε, δεν έχει γίνει ρευστοποίηση του χειμερινού εμπορεύματος, δεν υπάρχει η απαιτούμενη ρευστότητα για να αγοράσει κανείς το εμπόρευμα της επόμενης σεζόν, που ξεκινάει τώρα.

Άρα μη έχοντας το σωστό εμπόρευμα δεν μπορείς να ανταγωνιστείς τις αλυσίδες και τους μεγάλους παίκτες της αγοράς. Δεν έχεις εμπόρευμα, δεν έχεις τι να πουλήσεις για να ρευστοποιήσεις και να πληρώσεις τις απαιτούμενες οφειλές σου.

Η Επιστρεπτέα Προκαταβολή είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λύσει αυτό το ζήτημα ή θα πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε πιο γενναία μέτρα στήριξης; 

Θ.Κ.: Από όλα τα μέτρα, η Επιστρεπτέα είναι αυτή που λειτούργησε πιο αποτελεσματικά, με την έννοια ότι ακόμη και 500 με 1.000 ευρώ μια επιχείρηση τα πήρε στο χέρι. Δεν ήταν μια κούφια υπόσχεση. Ως μέτρο είναι σωστό. Το πρόβλημα είναι ότι μπροστά στις οφειλές αυτό είναι σταγόνα στον ωκεανό, με την έννοια ότι αν μια επιχείρηση πήρε 3.000 και 4.000 ευρώ, τι να πρωτοπληρώσει; Επίσης ακόμη και ο ίδιος ο επιχειρηματίας δεν έχει κανένα άλλο εισόδημα. Ποιος προμηθευτής αυτή τη στιγμή θα έχει τη δυνατότητα να πιστώσει εμπόρευμα; Όλοι θα ζητήσουν μετρητά. Γιατί μην ξεχνάτε ότι και οι επιταγές δεν πληρώνονται. Πάνε από μήνα σε μήνα. Έχει σπάσει η αλυσίδα, έχει στεγνώσει η χονδρική και δεν υπάρχει δυνατότητα ούτε η χονδρική να δώσει ούτε η λιανική να αγοράσει.

Τι προτείνετε εσείς για τις επιταγές;

Θ.Κ.: Για τις επιταγές εμείς προτείνουμε:

- Οι τράπεζες να δώσουν ολιγόμηνο δάνειο στους επιχειρηματίες που έχουν ήδη δώσει επιταγές στην αγορά. Γιατί αν κάποιος έχει μπλοκ, σημαίνει ότι η τράπεζα γνωρίζει καλά τον πελάτη της και έχει άμεση σχέση μαζί του. Αυτή η εμπιστοσύνη μπορεί να αποτυπωθεί και από ένα ολιγόμηνο δάνειο, ώστε να μπορέσει ο πελάτης να πληρώσει τις επιταγές του, να πάρει και ο χονδρέμπορος τα χρήματά του και να κινηθεί η αλυσίδα.

- Έχουμε προτείνει στην κυβέρνηση να διεκπεραιώσει εκείνη το ζήτημα των επιταγών μέσω Επιστρεπτέας Προκαταβολής με τον εξής τρόπο: Να υπάρξει μια Επιστρεπτέα Προκαταβολή την οποία θα τη λάβει ο κομιστής της επιταγής και αυτή η προκαταβολή να πιστωθεί στον άνθρωπο που έχει πάρει τα εμπορεύματα για την επιχείρησή του. Άρα το κράτος παρεμβαίνει, πληρώνονται οι επιταγές, υπάρχει ρευστότητα στην αγορά και, από την άλλη, και το κατάστημα της λιανικής έχει μπροστά του έναν χρονικό ορίζοντα ώστε να μπορέσει να αποπληρώσει το κράτος.

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Τα μαγαζιά είναι κλειστά 170 ημέρες στο πρώτο 12μηνο του κορονοϊού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWS2U ΣΤΟ INSTAGRAM