Κοζάνη: Tο αεροπορικό δυστύχημα το '76 που σημάδεψε την Ολυμπιακή

Το αεροπλάνο της ΟΑ κατέπεσε στην περιοχή του Σαρανταπόρου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 50 επιβαίνοντες

Το αεροπορικό δυστύχημα που συνέβη πριν 44 χρόνια συντάραξε την κοινωνία της εποχής. Το αεροπλάνο της Ολυμπακής Αεροπορίας με την ονομασία «Νήσος Μήλος», που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα – Κοζάνη, κατέπεσε σαν σήμερα 23 Νοεμβρίου το 1976 στην περιοχή του Σαρανταπόρου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 50 επιβαίνοντες.

Πως συνέβη το αεροπορικό δυστύχημα

Το αεροπλάνο YS-11, ελικοφόρο ιαπωνικής κατασκευής, ξεκίνησε στις 8:35 το πρωί από το αεροδρόμιο του Ελληνικού για την τακτική πτήση ΟΑ830, με προορισμό την Κοζάνη και ενδιάμεσο σταθμό τη Λάρισα, με κυβερνήτη τον Κωνσταντίνο Σκιαδά, έμπειρο πιλότο με προϋπηρεσία σε πολεμικά αεροσκάφη.

Όταν τι αεροπλάνο βρισκόταν πάνω από τη Λάρισα δεν κατόρθωσε να προσγειωθεί, λόγω πυκνής ομίχλης και συνέχισε προς Κοζάνη. Στις 9:46 ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου έλαβε το τελευταίο σήμα του αεροπλάνου κι έδωσε οδηγίες στον πιλότο για την κατάσταση του καιρού, που δεν διέφερε από αυτόν της Λάρισας. Η πτήση γινόταν εξ όψεως λόγω έλλειψης ραδιοβοηθημάτων στο αεροδρόμιο της Κοζάνης. Έκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του αεροπλάνου.

Ο πιλότος στην προσπάθειά του να βρει ασφαλή δίοδο κατέβασε το αεροπλάνο χαμηλά, με αποτέλεσμα αυτό να προσκρούσει στην κορυφή «Φλάμπουρο» της οροσειράς του Σαρανταπόρου σε ύψος 1.379 μέτρων και να συντριβεί.

Οι κάτοικοι του χωριού Μεταξάς άκουσαν την έκρηξη και έσπευσαν πρώτοι στον τόπο του δυστυχήματος, αψηφώντας τη χιονοθύελλα που επικρατούσε στην περιοχή.

Οι εικόνες φρίκης που αντίκρισαν θα τους στοίχειωναν για πολύ καιρό. Το αεροσκάφος είχε κοπεί στα τρία και ανθρώπινα πτώματα καίγονταν σε μεγάλη ακτίνα. Μία φοβερή μυρωδιά από καμένες σάρκες γέμιζε την ατμόσφαιρα σε αρκετή απόσταση.

Ύστερα από λίγη ώρα κατέφθασαν τα σωστικά συνεργεία και σύντομα διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να υπάρχουν επιζώντες. Οπλισμένοι χωροφύλακες φρουρούσαν τα πτώματα όλο το βράδυ, με θερμοκρασίες 10 βαθμών κάτω από το μηδέν, για το φόβο επιδρομής λύκων και τσακαλιών. Την επομένη, άρχισε το μακάβριο έργο της αναγνώρισης των θυμάτων, που δεν ήταν καθόλου εύκολο.

Τι αναφέρουν μαρτυρίες

Η κ. Ιωάννα Χαρέλα και ο σύζυγος της Χρήστος Χαρέλας, κάτοικοi στο χωριό Μεταξάς της Κοζάνης περιγράφουν τι αντίκρισαν στο τοπικό ραδιοφωνικό μέσο "ραδιοΛόγος".

Ο Χρήστος Χαρέλας, ήταν ο πρώτος που κατέφθασε στον τόπο του δυστυχήματος. Μαζί με τον πρόεδρο της κοινότητας έμαθε το γεγονός και βγήκε στην θέση Ντουβρά με άλλα έξι άτομα. Μόλις κατέβηκαν από τα αυτοκίνητά τους , τα οποία δεν έφταναν έως την χαράδρα, τους πήρε η μυρωδιά, ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Ιωάννα Χαρέλα .

«Βρήκαν μια μάζα σιδερικά , ένας φαντάρος και μια γυναίκα μισοκαιγόταν παράμερα. Βγήκαν πάνω στη ράχη. Αν το αεροπλάνο πήγαινε πενήντα μέτρα πάνω θα περνούσε το βουνό» ανέφερε . «Φύσηξε βοριάς και ξαστέρωσε τα πάντα. Βγήκαν τα στρατιωτικά αυτοκίνητα, πήγαν όλοι οι κάτοικοι και κουβαλούσαν τα πτώματα.

Κατέβηκε και ο υπουργός Βορείου Ελλάδος κ. Νίκος Μάρτης με το ελικόπτερο, είχε πάρα πολύ κρύο. Τα φανταράκια που φύλαγαν ξεπάγιασαν. Έγινε ένα ξωκλήσι εκεί αλλά είναι ρημαγμένο μαζί με τα υπόλοιπα εννιά του χωριού. Τι φαντάροι, τι κοπέλες , τι αγαπητικές. Ήταν οδυνηρό και για το χωριό», συνέχισε.

Προσπαθούσαμε να τραβήξουμε το παντελόνι του συζύγου μου , ήταν ξύγκια σαν κεριά, ανέφερε. «Δεν κατάφεραν να κάνουν τίποτα. Όλο ήταν μια μάζα. Δεν πήρε κανένας από το χωριό τίποτα. Αυτοί που έφτασαν δεν μπορούσαν να ξεχάσουν για βδομάδες αυτή την εικόνα.».

metaxa aeroplano sintrivi

Οι επιβαίνοντες που έχασαν την ζωή τους

Εκτός από τον κυβερνήτη, τον συγκυβερνήτη και τις δύο αεροσυνοδούς, που αποτελούσαν το πλήρωμα, στο αεροσκάφος επέβαιναν συνολικά 46 άτομα (40 Έλληνες και 6 αλλοδαποί).Τα θύματα του τραγικού δυστυχήματος ήταν κυρίως νεαρά παιδιά, σπουδαστές που πήγαιναν να γραφτούν στα ΚΑΤΕ (σημερινά ΤΕΙ), φαντάροι που επέστρεφαν στις μονάδες τους, ένας συνάδελφός τους που πήγαινε να πάρει το απολυτήριό του, μια νεόνυμφη, ένας πατέρας που επέστρεφε στο σπίτι του για πρωτοαντικρύσει το νεογέννητο παιδί του και δυο τραγουδίστριες που θα ξεκινούσαν σειρά εμφανίσεων στο κέντρο «Αδυναμία» της Κοζάνης.

Τα πρωτοσέλιδα της εποχής:Τι αναφέρει το δημοσίευμα στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ στις 30 Νοεμβρίου 1976, μια εβδομάδα μετά το δυστύχημα

"Από τα 52 αεροδρόμια της χώρας μόνο τα 5 διέθεταν υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Και το αεροδρόμιο Κοζάνης δεν ήταν ένα από αυτά. Δεν υπήρχε καν η υποδομή ώστε ο πιλότος να βλέπει ανά πάσα στιγμή, την απόσταση ως το αεροδρόμιο. Τις επόμενες μέρες του δυστυχήματος, οι πιλότοι αποφάσισαν σε Γενική Συνέλευση που συγκλήθηκε εκτάκτως από την ομοσπονδία τους, την πλήρη άρνησή τους να «ξαναπετάξουν» σε αεροδρόμια του εσωτερικού που δεν έχουν ραδιοβοηθήματα και τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό. Κάτω από αυτές τις πιέσεις ο τότε υπουργός Συγκοινωνιών ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση Καραμανλή θα διέθετε άμεσα 1 δισ. δραχμές για τη βελτίωση της τεχνικής υποδομής των αεροδρομίων."

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWS2U ΣΤΟ INSTAGRAM